Sunday, November 25, 2012

طب سوزنی درمان می کند یا علائم را تسکین می دهد ؟


طب سوزنی درمان می کند یا علائم را تسکین می دهد ؟



گزيده اخبار علمي

طب سوزنی درمان می کند یا علائم را تسکین می دهد ؟

این متد درمانی با توجه به نوع بیماری می تواند نقش درمانی یا تسکینی داشته باشد، مثلا اگر درد ناشی از آرتروز را با طب سوزنی درمان کنیم، بطور متوسط بعد از 6 ماه یا یک سال نیاز به درمان مجدد خواهد بود.

در چین بعضی از پزشکان درمان خود را هر 3 ماه یکبار جهت حفظ تداوم سلامتی تکرار می کنند، البته بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند با ظهور علائم بیماری، درمان را تکرار کنند چون معمولا در افراد طول مدت بهبودی متفاوت است. بخصوص رعایت توصیه های پزشکی بعد از بهبودی از طرف بیماران در این زمینه نقش بسزایی دارد، ولی اگر بیماری خود محدود شونده باشد

بیمارانی که از دردهای مکرر رنج می برند، اغلب علائم دیگری مثل سوزش معده، افسردگی، اضطراب و ....... دارند که در صورت درمان اساسی، این علائم نیز از بین می روند. اغلب بیماران بعد از درمان دچار شگفتی می شوند، چون سایر علائم همراه، علاوه بر بیماری اصلی در آنان حتی با وجود در نظر نگرفتن هدف اصلی در درمان بهبود می یابند.

پاسخ به درمان :
تمامی روشهای درمانی در علوم پزشکی همیشه موفق نیستند، و طب سوزنی نیز ازاین امر مستثنی نیست، ولی بطور کلی می توان گفت که طب سوزنی در 80-70% موارد موفق بوده است بخصوص در تسکین و درمان دردها.

به سختی می توان قاطعانه تعیین کرد که کدام بیمار با طب سوزنی حتما درمان می شوند و کدام خیر. گاهی اوقات بعضی بیماران فقط با یک جلسه درمانی بهبود یافته اند، در صورتیکه جهت درمان همان بیماری در سایرین نیاز به جلسات متعددی بوده است.

معمولا اگر بیمار بعد از جلسات اول درمانی، احساس و آثاری از بهبودی داشته باشد، این بیمار خیلی سریعتر به درمان پاسخ خواهد داد و گر نه نیاز به جلسات بیشتری خواهد بود. گر چه این آثار بهبودی می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت دوام داشته باشد ولی با اینحال این خود علامت خوبی بابت پاسخ درمانی در جلسات آینده به حساب می آید و معمولا بعد از هر جلسه درمانی موثر علائم بیماری کمتر و علائم بهبودی بیشتر شده و مدت طولانی تری نیز باقی می ماند.

بطور کلی 6-4 جلسه (متوسط 5 جلسه) درمانی جهت ارزیابی بیمار نسبت به پاسخ درمانی با طب سوزنی نیاز است. اگر در طی این 6-4 جلسه علائمی از بهبودی دیده نشود، بهبودی در ادامه درمان مورد تردید خواهد بود، اما این شامل تمامی موارد نمی شود، چون در برخی موارد سیر بهبودی با تاخیر خیلی زیاد صورت می پذیرد و تا زمانیکه درمان کامل نشده باشد، هیچگونه تغییری دیده نمیشود، حتی گاهاًبعضی از بیماران به علت عدم بهبودی درمان را قطع کرده اند ولی بعد از چند هفته بطور ناگهانی آثار بهبودی ظاهر شده است.

در اکثر موارد آثار درمانی به آرامی در هر جلسه ظاهر می شود، لذا اغلب بیماران به سختی می توانند حالت های قبلی خود را بیاد آورده و با حالات فعلی تحت درمانی مقایسه کنند.

درمان یک روز در میان و ارزیابی آن در هر جلسه باعث درک بهتر آثار درمانی از جانب بیمار و پزشک می گردد.گاهی در جلسات اولیه درمانی برخی ازبیماران ممکن است احساس نمایندکه بتدریج علائم بیماری آنها بدتر می شود و این باعث نگرانی آنان می گردد در حالیکه این خود یک علامت خوب به شمار می رود یعنی این بیمار در جلسات آینده به درمان پاسخ مناسبی خواهد داد.

عکس العمل درمانی به این علت است که بعضی از بیماران به تحریکات طب سوزنی خیلی حساس هستند و تحریک معمولی سوزنها باعث پاسخ شدید در آنان می شود. این قبیل عکس العمل های درمانی برای مدت کوتاه (معمولا2-1 روز) می توانند ادامه داشته باشد و سپس بتدریج علائم بهبودی ظاهر می شوند، در صورت ایجاد چنین واکنشهایی بهتر است که در جلسات بعدی درمانی تحریکات کمتری انجام گیرد.
 
 
 
 
 



No comments:

Post a Comment